اهمیت وبلاگ نویسی برای سازمانها
ارایه اطلاعات و اخبار مربوط به سازمان ,راهنمایی مشتریان در مورد خدمات سازمان , در دسترس قرار دادن اطلاعات ساده ای نظیر شماره تلفن ها و نشانی ها , دریافت نظرها و پیشنهادها , پاسخ به پرسش های متداول از سازمان و … در وبلاگ امکان پذیر است. گرچه این به معنای عدم نیاز به وب سایت نیست , ولی در کنار وب سایت سازمان وبلاگ ها با ارایه اطلاعات مختصر و مفید , وب سایت رسمی سازمان با انبوه اطلاعات و صفحات را به عنوان پشتیبان خود دارندو به نوعی بازاریابی مخاطب را انجام می دهند.
وبلاگ های رسمی در حکم درگاه ورودی مخاطب به سایت سازمان هستند و از آنها می توان به عنوان یک سایت پورتال ارتباطی نام برد. سادگی وبلاگ نویسی فرصت حضور غیر متخصصان در محیط وب را فراهم کرده است تا پیش از آن سازمان ها ,موسسات , شرکت ها و تشکل ها با هویت حقوقی در اینترنت جولان می دادند , با وبلاگ دروازه اینترنت بر روی همگان گشوده شد و هویت مجازی انسانی شکل گرفت .
سرعت ایجاد وبلاگ نسبت به سایت های مستقل از مزیت های نسبی وبلاگ محسوب می شود. تنها با پر کردن چند فرم تحت وب می توانید شروع به نوشتن مطلب کنید. وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ می دهد. اهمیت نقش خبری در وبلاگ از همین سرعت عمل وبلاگ نویسان آغاز می شود.
وبلاگ ها به عنوان منبع خبر و اطلاعات , بیش از پیش توجه رسانه ها , سیاست مداران , شرکت های بازرگانی و حتی دانشگاههای معتبر جهان را به خو جذب کرده اند.همراه با موج حضور اینترنت بدون صرف هزینه ای صاحب سایت مستقل شدن به تنهایی جاذبه ندارد. حتی شرکت ها و سازمان هایی که امکان ایجاد سایت مستقل را دارند گاهی از وبلاگ استفاده می کنند. مخاطبان سازمان ها و نهادها در سابقه
ذهنی خود به طور حتم احساس خوشایندی نسبت به سایت های خشک و رسمی دولتی ندارند و چه بسا مراجعه حضوری را ترجیح می دهند.
وبلاگ ها منجی سازمان های دولتی هستند که می خواهند در ارتباط مستقیم با مخاطبان باشند.
حتی در صورت در اختیار داشتن سایت , وبلاگ در گاه ورودی افراد به آن است و سبب آشتی مخاطب با سایت های به روز و جدید است. کمتر وب سایت رسمی سازمانی است که به صورت کامل استانداردهای فنی , طراحی و محتوای به روز و کاربردی داشته باشد.
یکی از ویژگی های وبلاگ، بازخورد است که با نقد و اظهار نظر از سوی دیگران باعث بالا رفتن آگاهی می شود. به عبارت دیگر وبلاگ ها دارای بخش نقطه نظرات بوده که خوانندگان می توانند نظرات ارائه شده توسط سایر خوانندگان را مطالعه و نظر خود را در رابطه با موضوع مورد نظر بیان نمایند.بنابراین از آن جا که وبلاگ رسانه ای است بدون محدودیت زمانی و مکانی برای اشتراک دانش و نشر اطلاعات شخصی و فضایی است برای تعامل اطلاعاتی دوسویه، دریافت سریع بازخورها و برقرار کردن ارتباط اثر بخش با افراد دیگر در زمینه های مختلف، می توان گفت وبلاگ ها از مجلات و روزنامه ها دارای کارائی به مراتب بیشتری هستند.
وبلاگ از آن جهت که کمتر اجتماعی و بیشتر محتوا محور است، برای کشورهایی که کاربران آن پر محتوا و کم تعامل و فرد محوراند، خروجی مجازی مناسب تری محسوب می گردد.