راهنمای گام به گام سئو مقدماتی به زبان ساده
بهینهسازی برای موتورهای جستجو که به اختصار SEO یا سئو نامیده میشود، مجموعهای از اقدامات برای بهبود درک محتوای یک وبسایت توسط موتورهای جستجو و کمک به کاربران برای یافتن آن وبسایت است. هنگامی که یک وبسایت طراحی میشود، هدف اصلی ارائه یک تجربه کاربری مطلوب است. یکی از مهمترین کاربران هر وبسایت، موتور جستجو است که به افراد دیگر کمک میکند تا محتوای شما را کشف کنند.
این راهنما به شما کمک میکند تا با اصول اساسی و موثر برای بهبود حضور وبسایت خود در نتایج جستجو آشنا شوید. باید توجه داشت که هیچ راهکار جادویی برای کسب رتبه اول در نتایج جستجو وجود ندارد. پیروی از بهترین شیوهها به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما را بهتر بخزند، ایندکس (Index) کنند و بفهمند.
تغییراتی که در وبسایت خود اعمال میکنید، برای مشاهده تاثیر به زمان نیاز دارند. برخی تغییرات ممکن است در عرض چند ساعت و برخی دیگر ماهها زمان نیاز داشته باشند.
کمک به موتورهای جستجو برای یافتن محتوا
پیش از هر اقدامی، باید اطمینان حاصل کرد که موتورهای جستجو از وجود وبسایت شما مطلع هستند. موتورهای جستجو به طور مداوم وب را با استفاده از برنامههای خودکار به نام «خزنده» (Crawler) پیمایش میکنند تا صفحات جدید را به فهرست یا «ایندکس» خود اضافه کنند.
موتورهای جستجو صفحات جدید را از طریق پیوندهایی (Links) که در صفحات از قبل شناختهشده وجود دارند، پیدا میکنند. هنگامی که وبسایتهای دیگر به شما پیوند میدهند، خزندهها آن پیوندها را دنبال کرده و به سایت شما میرسند. تبلیغ و معرفی وبسایت، این فرآیند را سریعتر میکند.
یک روش فنیتر برای اطلاعرسانی به موتورهای جستجو، ارائه یک « نقشه سایت » (Sitemap) است. نقشه سایت فایلی است که تمام آدرسهای (URL) مهم وبسایت شما را در خود جای داده است. با این حال، تمرکز اصلی در ابتدا باید بر روی معرفی وبسایت به مخاطبان باشد.
اطمینان از دیده شدن صفحه به شکل صحیح
یک خزنده موتور جستجو باید بتواند صفحه شما را همانطور ببیند که یک کاربر عادی میبیند. اگر بخشهای مهمی از وبسایت شما (مانند کدهای CSS و JavaScript) برای خزندهها قابل دسترس نباشند، ممکن است درک درستی از محتوای شما نداشته باشند و در نتیجه، صفحه در نتایج جستجو نمایش داده نشود یا رتبه خوبی کسب نکند.
نسخههای قدیمی برخی از سیستمهای مدیریت محتوا با استفاده از دستورالعملهای robots.txt ممکن است این دسترسیها را محدود کرده باشند. برای بک لینک اطمینان این فایل را باید به دقت بررسی کنید تا مانع دسترسی گوگل به محتوای شما نشود.
سازماندهی ساختار وبسایت
یک ساختار منطقی به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکند تا ارتباط بین صفحات مختلف سایت شما را درک کنند. اگرچه موتورهای جستجو توانایی درک اکثر ساختارها را دارند، اما سازماندهی صحیح، به خصوص برای وبسایتهای بزرگ، در بلندمدت مفید خواهد بود.
استفاده از URLهای توصیفی
آدرس صفحات (URL) باید واضح و توصیفی باشد. این آدرسها گاهی در نتایج جستجو نمایش داده میشوند و به کاربر کمک میکنند تا بفهمد آیا آن نتیجه برای او مفید است یا خیر.
برای مثال، یک URL توصیفی به این شکل است:
در مقابل، یک URL نامفهوم کمکی به کاربر نمیکند:
گروهبندی محتوای مشابه در دایرکتوریها
استفاده از دایرکتوریها (یا پوشهها) برای گروهبندی موضوعات مشابه، به موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند محتوای هر بخش با چه تناوبی تغییر میکند. برای مثال، محتوای یک دایرکتوری /policies/ به ندرت تغییر میکند، اما محتوای دایرکتوری /news/ به طور پیوسته بهروزرسانی میشود. موتورهای جستجو این الگو را یاد گرفته و نرخ خزش خود را بر اساس آن تنظیم میکنند.
کاهش محتوای تکراری
برخی وبسایتها یک محتوای یکسان را تحت آدرسهای مختلف نمایش میدهند که به آن « محتوای تکراری » (Duplicate Content) میگویند. این کار اگرچه جریمهای به همراه ندارد، اما میتواند تجربه کاربری ضعیفی ایجاد کند و منابع خزش موتورهای جستجو را هدر دهد. بهترین راهکار این است که هر قطعه از محتوا تنها از طریق یک URL منحصر به فرد در دسترس باشد. در صورت وجود صفحات تکراری، باید با استفاده از ابزارهایی مانند تغییر مسیر (Redirect) یا تگ «کنونیکال» (Canonical)، نسخه اصلی را به موتور جستجو معرفی کرد.
تولید محتوای مفید و جذاب
ایجاد محتوایی که برای مخاطب جذاب و کاربردی باشد، بیش از هر عامل دیگری بر حضور وبسایت شما در نتایج جستجو تأثیرگذار است. محتوای باکیفیت دارای ویژگیهای مشترکی است:
خوانا و سازمانیافته
متن باید به زبان طبیعی نوشته شده، روان و عاری از خطاهای املایی و دستوری باشد. استفاده از پاراگرافها، بخشبندی و عناوین (Headings) به خوانایی کمک میکند.
منحصر به فرد
از کپی کردن محتوای دیگران خودداری کنید. محتوای خود را بر اساس دانش و تحقیق خودتان ایجاد کنید.
بهروز
محتوای قدیمی را به طور منظم بازبینی و بهروزرسانی کنید یا در صورت عدم ارتباط، آن را حذف نمایید.
مفید و قابل اعتماد
محتوایی بنویسید که برای خوانندگان شما مفید و قابل اتکا باشد. ارجاع به منابع معتبر میتواند به درک تخصص شما در آن موضوع کمک کند.
پیشبینی عبارات جستجوی کاربران
به کلماتی فکر کنید که یک کاربر ممکن است برای یافتن محتوای شما جستجو کند. یک کاربر متخصص ممکن است از کلیدواژههای متفاوتی نسبت به یک فرد تازهکار استفاده کند. پیشبینی این تفاوتها و نوشتن با در نظر گرفتن مخاطب، میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد سایت شما داشته باشد.
با استفاده از بخش پیشنهادها در موتور جستجوی گوگل و بینگ و همچنین برخی سایتهای تخصصی سئو میتوانید کلمات و عبارتهای کلیدی مهم مربوط به کسب و کارتان را پیدا کنید و بر اساس اهمیت به تولید محتوا در مورد آنها بپردازید.
بهینهسازی عناصر بصری در نتایج جستجو
نتایج جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شدهاند که شما میتوانید بر روی آنها اثر بگذارید: «عنوان پیوند» و «اسنیپت یا توضیحات سئو».
تأثیرگذاری بر عنوان پیوند
عنوان پیوند، همان تیتر اصلی نتیجه جستجو است. این عنوان از منابع مختلفی مانند متن داخل تگ
کنترل اسنیپت (Snippet)
اسنیپت، توضیحات کوتاهی است که زیر عنوان پیوند نمایش داده میشود و به کاربر کمک میکند تا تصمیم بگیرد آیا روی نتیجه کلیک کند یا خیر. این متن از محتوای واقعی صفحه استخراج میشود. همچنین میتوان با استفاده از تگ «Meta Description»، یک خلاصه یک یا دو جملهای از صفحه را به موتور جستجو پیشنهاد داد. طول این عبارت که در وردپرس با افزونههای سئو به آسانی قابل درج است، کمتر از ۱۶۰ حرف است. طول بیشتر ممکن است برش بخورد یا ممکن است باعث شود تا گوگل از آن استفاده نکند و بخشهایی از متن شما را به عنوان توضیحات سئو زیر عنوان سایت شما نمایش دهد.
بهینهسازی تصاویر و ویدئوها
بسیاری از جستجوها به صورت بصری انجام میشوند و تصاویر میتوانند اولین نقطه تماس کاربر با وبسایت شما باشند.
افزودن تصاویر باکیفیت
از تصاویر واضح و باکیفیت استفاده کرده و آنها را در کنار متن مرتبط قرار دهید. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع تصویر را درک کنند.
افزودن متن جایگزین (Alt Text)
متن جایگزین یک توصیف کوتاه از تصویر است که به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای آن را بفهمند. این متن برای کاربران دارای معلولیت که از صفحهخوانها استفاده میکنند نیز ضروری است.
اصول بهینهسازی برای ویدئوها نیز مشابه است. محتوای ویدئویی باکیفیت ایجاد کرده و آن را در یک صفحه مستقل با عناوین و توضیحات متنی مرتبط قرار دهید.
تبلیغ و انتشار موثر محتوا
ایجاد محتوای عالی کافی نیست؛ باید آن را به طور موثر ترویج دهید تا توسط مخاطبان و موتورهای جستجو سریعتر کشف شود. روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد:
تبلیغ در شبکههای اجتماعی
مشارکت در جوامع آنلاین مرتبط
تبلیغات آنلاین و آفلاین
بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان، یعنی زمانی که افراد سایت شما را به دوستانشان معرفی میکنند، یکی از موثرترین روشهاست اما به زمان و تلاش اولیه برای ایجاد مخاطب نیاز دارد.
شبکههای اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروز شدهاند. برای موفقیت در سئو در این شبکهها باید حضور موثری داشته باشید تا افراد بیشتری با سایت و برند و هویت شما آشنا شوند.
مواردی که نباید بر آنها تمرکز بیش از حد داشت
با تکامل SEO، برخی ایدهها و شیوههای قدیمی دیگر اهمیت گذشته را ندارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره میشود:
متا کلیدواژهها (Meta Keywords)
اکثر موتورهای جستجوی مدرن از این تگ استفاده نمیکنند.
تکرار بیش از حد کلیدواژه (Keyword Stuffing)
تکرار بیرویه کلمات برای کاربران آزاردهنده است و خلاف سیاستهای موتورهای جستجو محسوب میشود.
طول محتوا
هیچ عدد جادویی برای حداقل یا حداکثر تعداد کلمات یک محتوا وجود ندارد. کیفیت و جامعیت مهمتر از کمیت است. بر اساس مطلبی که در سایت منتشر میکنید، طول مناسب آن هم متفاوت است. برای یک موضوع ممکن است ۳۰۰ کلمه کافی باشد و برای موضوعی دیگر طول ۱۵۰۰ کلمه هم ناکافی به نظر برسد. مطالبی که بسیار طولانی هستند را میتوانید در چند بخش خرد کنید تا قابلیت خوانایی و استفاده از آنها افزایش پیدا کند.
محتوای تکراری
داشتن محتوای یکسان در چند آدرس جریمهای در پی ندارد، اما ناکارآمد است. با این حال، کپی کردن محتوای دیگران مسئلهای متفاوت است.
تعداد و ترتیب عناوین (Headings)
اگرچه استفاده معنایی از تگهای H1, H2 و… برای دسترسیپذیری عالی است، اما از دیدگاه موتورهای جستجو، ترتیب دقیق آنها اهمیت زیادی ندارد.
با تمرکز بر ایجاد یک تجربه کاربری عالی و ارائه محتوای ارزشمند، شما در مسیر درستی برای بهبود حضور وبسایت خود در فضای آنلاین قرار خواهید گرفت.
سئو یک کار تخصصی است
آنچه در این نوشته برای شما شرح دادیم تمام اصول اولیهای که است که برای کسب رتبههای برتر گوگل باید آن را بدانید ولی این تنها شروع راه است و برای سایتهایی که هدفگذاریهای بزرگ و زیرساختهای گسترده نیاز دارند، سئو بسیار فراتر از این موارد است.
روکا یک تیم خبره و باتجربه است که در زمینهی سئو، طراحی و برنامهنویسی وب تجربیات گسترده و زیادی دارد. برای مشاوره و تدوین استراتژیها و برنامههای حرفهای سئو با ما تماس بگیرید .
به اشتراک گذاشتن، ادامهی مسیر اندیشه است، نه پایان آن
بیشتر بخوانید:
تفاوت SEO و SEM چیست ؟
اصول پایه و عمومی سئو برای صاحبان کسبوکار
هدف جستجو یا User Intent در سئو چیست ؟
آنالیز سئو سایت چیست و چه طور انجام میشود ؟
سئو اینستاگرام – تکنیکهای افزایش رتبه و نمایش در اکسپلور
۱۰ فعالیت سئو که باید به صورت روزانه انجام دهید
۱۱ مهارت مهم که یک سئو کار ماهر باید بداند
مسدود شدن شبکههای اجتماعی و کسب و کارهای آنلاین
فهرست متا تگها و تگهای موثر در سئو
چرا لاراول بهترین گزینه برای طراحی سایتهای حرفهای است؟
بهترین افزونه سئو وردپرس
لندینگپیجها چه طور به سئو شما کمک میکنند ؟
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه *
نام *
ایمیل *
وب سایت

